Slovinsko – Bled, Jamnik

Začiatkom januára píše Pali:

cau, 27-29.1. slovinsko?

Neváham ani minútu. Aj tak sme to už viac ako rok mali v pláne. Pali už žene oznámil, že cez víkend doma nespí a tak vyrážame aj napriek zlej predpovedi počasia. Chlopaci z východu ma vyzdvihnú priamo doma (aký komfort :)) a vyrážame na cestu. Paťo fičí dvesto tristo a ráno o piatej ráno obdivujeme brehy jazera. Ako povedal Pali: „Žiadna romantika sa nekoná.“ Na brehoch to srší komerciou. Pomaly sa presúvame na miesto kde sa máme stretnúť s miestnymi fotografmi. Piotr Skzypiec, poliak žijúci roky v Slovinsku nám nielen ochotne ukazuje miesta v mape kde sa oplatí ísť pozrieť ale nás vezme na miesto o ktorom ako nám tvrdí vie aj málo domácich. A tak sa po pol hodine autom dostávame na miesto s krásnym výhľadom na jazero s Alpami v pozadí.

Bled

Bled – detail na ostrov

Po takmer dvoch hodinách sa lúčime s domácimi, ktorí odchádzajú do práce a my ešte chvíľu ostávame sledovať dolinu pod nami. Pomaly sa presúvame späť k jazeru a začíname ho objavovať z jeho brehov. Či už drevené alebo betónové chodníky okolo brehu poskytujú krásne pohľady na jazero a jeho dominanty spolu s Alpami v pozadí.

Jazero a jeho dominanta

Pokračujeme v objavovaní Slovinska, smerujeme do dedinky Jamnik a ďalej k miestu odkiaľ je pekný výhľad na kostolík Sv.Tomáša. Tu si dáme poobednú siestu a doprajeme šoférovi spánok. Zatiaľ s Palim vyťahujeme veci z auta a robíme piknik na lúke. Jarné počasie v januári vytiahlo von aj včely, ktoré lietajú okolo nás. Sledujeme krajinu. Krásne výhľady na každú stranu. Usadlosti roztrúsené po kopcoch.

Usadlosť v Slovinsku

Končíme siestu, budíme Paťa a presúvame sa šialenými zákrutami späť do Jamnika. Polhodinová cesta hore, dole, doprava, doľava konečne končí a pred nami sa ukazuje kostolík Sv.Primoža v Jamniku. Škoda že je sneh len hore v Alpách a dole suchá tráva. Slnko ale poslednými lúčmi krásne osvetľuje Alpy a tak skúšame niečo pofotiť. Konečne sa zapne osvetlenie kostolíka.

Jamnik, kostol Sv.Primoža

Na noc sa vraciame na miesto našej poobednej siesty. Pripravujeme miesto na nocľah, pred ktorým ešte s Palim skúšame cvaknúť kostolík Sv.Tomáša pri mesačnom svite. Počas toho sa bavíme že by bolo pekné keby boli ráno pod kostolíkom hmly, čo vzápätí zavrhneme lebo fúka vietor. Balíme veci, Pali ostáva na noc vonku skúšať nový spacák. Keď mi vravel, že celý Silvestrovský pobyt v Slovenskom raji prespal vonku tak sa ani nečudujem. Ja radšej prijímam ponuku Paťovho pohodlného hotela na kolesách VW T5.

Kostolík Sv. Tomáša pri mesačnom svite

Ráno sa budím a skúšam zistiť cez zarosené okno ako je vonku. Nič nevidím. Tma? Figu! Hmla že ju môžeme krájať. Vyťahujeme drona a zisťujeme ako je vysoko. Vraj 50m. Nechce sa nám to veriť a čakáme či padne dole. Veru nepadne. Nechce sa jej. Balíme a vydávame sa na cestu domov počas ktorej ešte fotíme kaskády na potoku a zastavujeme sa v nádhernej vinárskej oblasti na Slovinsko rakúskych hraniciach.

Krásne ráno ale hmla je neustále nad nami.

Kaskády na potoku.

Síce nám počasie nevyšlo podľa predstáv ale stálo to za to. Slovinsko ponúka veľa prírodných krás, z ktorých sme konečne kúsok videli na vlastné oči. Pali to krásne popísal vo svojom článku SLOVINSKO – JAMNIK a BLED. Určite sa sem ešte pár krát vrátime!

Ďalšie zaujímavé miesta v Slovinsku popisuje CK Satur v článku TOP 10 atrakcií v Slovinsku.